Majlis Fatwa: Syarat-syarat Pelaburan Emas

Parameter Pelaburan Emas

Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-96 yang bersidang pada 13-15 Oktober 2011 telah membincangkan mengenai Parameter Pelaburan Emas. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Y. Bhg. Prof. Dr. Ashraf Md. Hashim dan Y. Bhg. Ustaz Lokmanulhakim bin Hussain daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA), Muzakarah bersetuju menerima dan memperakukan Parameter Pelaburan Emas seperti berikut:

Continue reading ‘Majlis Fatwa: Syarat-syarat Pelaburan Emas’

UP: Alternatif Boikot!

boycott-israel-275x275

Umat Islam, di Malaysia terutamanya, digesa untuk melakukan pemboikotan ke atas produk-produk yang terbukti memberikan sumbangan secara langsung ke atas negara haram Israel, sekaligus menyuburkan keganasan yang dilakukan Israel ke atas saudara-saudara kita di Palestin!

Di Malaysia, terdapat banyak syarikat-syarikat luar yang telah lama bertapak, sekaligus menjadikan usaha memboikot ini seolah-olah satu beban kepada kita semua. Kita telah biasa berkunjung ke McDonalds, telah biasa terpegun dengan kecanggihan produk Intel dan Nokia, telah selalu menonton saluran Disney & CNN dan sebagainya. Susah betul nak boikot, kan?
Continue reading ‘UP: Alternatif Boikot!’

UP: Doa Awal dan Akhir Tahun Hijrah yang Popular

Oleh:
Abu Umair (abuumair1.wordpress.com)

Menjadi kelaziman sebahagian orang Islam, apabila berakhir bulan Zulhijjah yang memberi erti bermulanya tahun baru Hijrah, mereka melakukan satu upacara doa yang dikenali dengan ‘Doa Awal dan Akhir Tahun’.

Ia dibaca selepas waktu Asar, atau sebelum Maghrib pada hari terakhir bulan Zulhijjah. Lafaz doanya ‘disunatkan’ dibaca sebanyak tiga kali. Dan dikatakan fadilat doa ini ialah apabila dibaca, maka syaitan akan berkata, “Kesusahan bagiku, dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua”. Disebut juga, dengan membaca doa ini Allah akan mengampunkan dosanya setahun.

Begitulah besarnya kelebihan yang disebut-sebut tentang doa awal dan akhir tahun ini. Continue reading ‘UP: Doa Awal dan Akhir Tahun Hijrah yang Popular’

Mencari 1000 bulan di sebalik 10 hari

“Ada orang memang tunggu Lailatul Qadar ni, dia beribadat sungguh-sungguh, solat sunat,baca Quran, berzikir tapi bila sampai saatnya, dia terlelap dan hanya terjaga kembali apabila ‘ia’ telah selesai”, kata abah ketika berbicara kepada kami sekeluarga pada suatu malam Ramadhan.

“Maknanya, ada orang tertentu sajalah yang dipilih oleh Allah untuk dapat saat Lailatul Qadar tu ya?” tanyaku mendapat kepastian.

“Hmm…sebab itulah setiap malam kita kena beribadat sungguh-sungguh supaya kita menjadi pilihan Allah untuk dapat Lailatul Qadar tu, malam yang lebih baik daripada seribu bulan”, sambung abah lagi. Continue reading ‘Mencari 1000 bulan di sebalik 10 hari’

Puasa itu proses, terhasilkah Taqwa kita?

“Kalau puasa kita hanya kerana untuk berdiet, maka itulah hasilnya yang akan kita dapat di penghujung nanti. Tidak ada yang lain”, kata Ustaz Hasrizal memulakan bicara tazkirahnya semalam.

“Begitu juga kalau puasa kita semata-mata kita inginkan keuntungan hasil berniaga di dalam bulan puasa ini, itulah yang akan kita kecapi di penghujung Ramadhan kelak”, sambung beliau lagi.

Peluang berniaga pada bulan Ramadan akan dapat membantu masyarakat meningkatkan pendapatan mereka – PM

Continue reading ‘Puasa itu proses, terhasilkah Taqwa kita?’

Tahniah!

Blog ini jarang lagi ku kemaskini. Hatta ingin menulis kembali terasa berat dipikul. Sedangkan nampak ringan sahaja untuk dijinjing.

Perasaan yang pelbagai lagi bercampur aduk tak mampu kutenangkan.

Namun berita ini tak sampai hati nakku diamkan. Apatah lagi sekadar buat bena tak bena.

Sahabatku yang diraikan selepas Eid tahun lalu atas majlis keraian walimahnya alhamdulillah kini bergelar bapa. Tahniah untuknya!

Abu Fahim laqab untuknya, bersempena anak sulungnya Fahim yang menjengah dunia ini menurut khabarnya seminggu yang lalu. Buat sahabatku Muhamad Firdaus Sainal dan pasangan tercinta, mudah-mudahan Allah menerima doaku ini buat kalian,

“Semoga Allah memberkatimu pada zuriat yang dikurniakan kepadamu. Kamu pun bersyukur kepada Yang Maha Memberi, dan dia (Fahim) dapat mencapai dewasa, serta kamu dikurniai kebaikannya!”

Ameen!

Husaini Ibrahim@ www.husainibrahim.com
22:57 | 12 Julai 2011 | 11 Syaban 1432H
68000 Ampang

Benicar

Perasaan

Kadang-kadang kita sukar nak meneka perasaan orang terhadap kita.

Sememangnya perasaan itu sesuatu yang sukar untuk ditebak pun. Namun, bahasa tubuh seringkali tidak gagal menyampaikan mesej yang disembunyikan di balik perasaan itu.

“Awak..betul ke awak dah tak marah saya dah?” bertanya seorang kekasih kepada kekasihnya.

“Hmmmm..iyer…saya tak maraaah…!” jawab sang kekasih menderu suaranya. Nada yang ditekan membuktikan sebaliknya daripada mesej yang bersuara.

Perasaan itu sebahagian daripada diri kita. Kegagalan membaca perasaan orang lain bisa sahaja mengundang musibah.

Baik musibah itu kecil atau besar, ia tetap berkonotasi negatif.

Continue reading ‘Perasaan’