Cukuplah dengan yang pertama

“Kak Ngah, tolong Ummi tengok-tengokkan Solehah ye. Ummi nak masak,” pinta Ummu Husna kepada anak keduanya sambil menyua talam berisi sepiring biskut dan air teh sebagai kudapan ringan sebelum waktu makan tengahari.

“Ok,” jawab Kak Ngah ringkas.

Tidak lama kemudian…

“Kak Ngah, tolong ambilkan Kak Long air. Kak Long haus la,” kata Kak Long yang sedari tadi asyik dengan buku cerita.

“Ala, Kak Ngah tengah tolong Ummi jaga Solehah ni. Tak nampak ke?“ balas Kak Ngah pula sambil terus melayan Solehah.

Kak Long bangun dengan wajah masam.

Ada sesuatu yang tidak digemari dengan ayat terakhir adiknya itu.

Read More

Apabila memahami Sunnah Rasulullah SAW

“Husaini, lama tak update blog?” tanya seorang ‘peminat’.

“Ai, berita Ust Akhil tu bukan update ke?” aku cuba ‘melenting’ dengan menjawab sedemikian.

“Kami pun boleh ‘kopi pes’ berita itu, itu sekadar berita, kami mahukan tulisan, idea, dan curahan emosi anta,” jawabnya kembali.

“Amboi, curahan emosi tu…tak tahan telinga mendengar, terasa hati tergeletek, mulut saja yang belum tergelak.”

“Hari ini kita tonton video sajalah, ana rasa kadang-kadang kita terlupa pada perkara asas tetapi penting ini, ” aku menyusun jawapan.

“Video pasal apa?”

“Apabila memahami Sunnah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam.” Read More

Bir Tanpa Alkohol

Syarikat Iran mahu buka kilang bir tanpa alkohol

KUALA LUMPUR 7 Mei – Malaysian Iranian Corporation Sdn. Bhd. (MICSB), pemegang hak eksklusif bagi pengedaran minuman bir tanpa alkohol jenama ‘Istak’ dari Iran, bakal membuka sebuah kilang di negara ini dengan pelaburan hampir RM50 juta.

Pengunjung MIHAS 2009 mencuba bir tanpa alkohol (Kredit berita & gambar Utusan)

1. Bukan semua orang Arab itu alim, tahu pasal Islam. Saya sudah bekerja, berbual dan memerhatikan tingkah laku mereka secara dekat selama 4 tahun. Dan Iran itu bukan negara Arab. Ia negara Parsi. Tapi biasalah, orang kita akan pukul rata mana-mana datang dari Timur Tengah adalah orang Arab. Dan tanggapan kita selalunya adalah mereka (orang timur tengah) adalah lebih alim dari orang Melayu yang tak fasih dan pandai sangat cakap Arab ni.

Read More

Islam: Prinsip atau Alat?

Oleh:
Dr Mohd Asri Zainul Abidin (www.drmaza.com)

INTRO

1. Amat menakutkan apabila agama ini sering dijadikan alat untuk melariskan atau menghalalkan atau memenangkan sesuatu isu atau cita-cita.

2. Agama sepatutnya menjadi prinsip, bukannya alat untuk mencapai matlamat tertentu.

3. Bahasa Melayu atau bahasa Inggeris boleh menjadi bahasa pengajaran kedua mata pelajaran tersebut. Itu adalah urusan kebijaksanaan dalam kehidupan yang terserah kepada manusia untuk menilainya.

4. Pemerintah ada hak dalam ijtihadnya. Rakyat juga ada hak mencadangkannya. Zaman dan tempat mungkin berperanan dalam menentukan tindakan atau pilihan yang terbaik.

5. Islam tidak pernah menyatakan belajar Sains dan Matematik mesti dalam bahasa Inggeris, atau Melayu, atau Arab atau sebagainya.

Read More

Sekitar Kuliah Maghrib Ust Hussein Yee

Pada dua malam yang lepas, saya berpeluang mengikuti Kuliah Maghrib di Surau an-Naim, Seksyen 5, Wangsa Maju. Kuliah Maghrib disampaikan oleh al-Fadhil Ust Hussein Yee, Pengerusi al-Khaadem Foundation yang bertempat di Sungai Kayu Ara, Damansara.

Ust Hussein Yee bukan figura asing bagi saya. Telah beberapa kali saya mendengar ceramahnya baik melalui video, menghadiri markaz al-Khaadem ataupun di UIA sendiri. Namun, untuk mengikuti kuliah berkala seperti di surau ini, ini merupakan kali pertama. Read More

Jangan buang kredit!

sms

Sekira-kira jam 14:16:26, saya menerima SMS berikut daripada rakan saya,

Pemimpin Hizbullah, Libanon, Syd Hasan Nasrallah meminta seluruh Muslim utk melafazkan Quran surah Yunus ayat 85, 86 n 88.. mlm ini. Tlg sebarkan, agar Israel hancur. Foward slruh umat Islam..Dsana sdra seagama telah d kepong tungu masa tuk dsembelih.Keadaan amat dahsyat..Tu sja jihad kita.-mtk tlg sgt2 kpd shbt2-sebar sramai mgkin.Biar kredit tgadai.Boleh topup lg..

Read More

Berpuasa di Bulan Muharram

PENDAHULUAN

Kita telah sampai ke dalam bulan Muharram. Bulan awal yang mulia ini adalah bulan pertama dalam Kalendar Hijriah. Seperti yang kita sedia kita maklum, di dalam bulan Muharram inilah ada hari yang telah disunatkan kepada kita untuk berpuasa iaitu puasa hari ‘Asyura. Malah, ada petunjuk dari Rasulullah juga memberi galakan untuk berpuasa pada hari kesembilan Muharram.

Read More